-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

منظور از فشار قبر چيست آيا همهء قبرها فشار مي دهند؟

فشار قبر همان طور كه از اسمش پيدا است , يك نوع عذاب است كه در ابتداي عالم برزخ و عالم قبربر ميّت وارد مي شود. البته مقصود جايگاه روح با جسم مثالي است ;يعني قبر برزخي , نه اين قبر ظاهري .

سؤال و فشار قبر يك عقيده عمومي اسلامي است كه همهء فرق اسلامي به آن معتقدند. در حديثي پيامبر اكرم 6هنگام دفن صحابي معروف سعد بن معاذ فرمود:

اين كه فشاري در قبر دارد.> حضرت در حديث ديگر دربارهء علت فشار قبر مي فرمايد: (1)مولاي متقيان

اميرمؤمنان علي 7راجع به سؤال و فشار قبر سخن عجيبي دارند. در بخشي از اين سخن مي فرمايد:

حضرت بود و در جنگ بدر و احد و خندق شركت كرده بود, درگذشته است , رسول خدا با اصحاب بر جنازه اش حاضر شد و امر كرد او را غسل دادند و خود نظارت مي كرد. چون حنوط و كفنش تمام شد, حضرت در حالي كه عبااز دوش و كفش از پا درآورده بود, به دنبال جنازه حركت كرد. گاهي از سمت راست تابوت و گاهي از سمت چپش مي گرفت , و چون به محل دفن رسيدند, حضرت خود در ميان قبر پايين رفت و لحد را به دست مبارك چيد. وقتي بدن را در قبر نهادند, با دست خود خاك بر قبر مي ريخت . در اين هنگام مادر سعد كه در كنار قبر ايستاده بود گفت : اي سعد! گوا را باد ته را بهشت ! پيامبر فرمود: اي مادر سعد! ساكت باش و تكليف بر خدا معين مكن , كه هم اكنون سعدرا فشاري اصابت كرد. اصحاب عرض كرد: يا رسول الله ! امروز با جنازهء رفتاري سعد كردي كه با احدي اين طورنكرده بودي ! حضرت جواب داد: چون ملائكهء شركت كننده در تشييع جنازه سعد بدون عبا و كفش بودند, من هم به آنان تأسّي كردم و دست من در دست جبرئيل بود. او از هر طرف تابوت مي گرفت , من هم مي گرفتم , عرض كردند: يارسول الله ! خودت امر به غسل سعد دادي و بر جنازه اش نماز خواندي و خودت او را در قبر گذاشتي , با اين حال فرمودي : فشار قبر سعد را گرفت ؟! حضرت فرمود: بلي اين فشار به خاطر بداخلاقي سعد با خانواده اش بود(2)

چقدر اين احاديث براي انسان معتقد به خدا و قيامت تكان دهنده است و پندي مي دهد كه اي انسان , مواظب اعمال وكردار و اخلاق خود باش كه منزلي چون قبر و حساب گيري دقيق در انتظار است . در حديثي از پيامبر 6آمده است : .(3)نتيجه اين كه براساس جهان بيني

مكتب پيامبران الهي , سپري شدن ايام زندگي دنيا و فرا رسيدن مرگ , روح انسان از بدن جدا و به عالم برزخ منتقل مي شود و فشار قبر به عنوان اولين نقطهء كيفرهاي عالم برزخ انجام گيرد. در عالم برزخ روح با بدن و قالب مثالي كه شبيه و همانند بدن دنيايي است , مورد سؤال و مؤاخذه و مورد ثواب و عذاب و فشار قبر قرار مي گيرد. لذا فرقي نمي كند بدن ميت در قبر دفن شود بايدنش طعمهء حيوانات باشد يا مثلاً بر اثر انفجار كلاً متلاشي و خاكستر شود. زيراروي انسان در عالم برزخ با بدن مثالي است و ثواب و عذاب و فشار قبر را هم با همين بدن تحمّل مي كند, نه با بدن دنياي . در قيامت به امر پروردگار انسان با بدن دنيايي از قبر برانگيخته مي شود و با همين بدن مورد مؤاخذه و ثواب وعذاب واقع مي شود. تمام اين احاديث مربوط به روح وبدن مثالي و قبر برزخي است .(4)

(پـاورقي 1 ـ همان , حديث 16

(پـاورقي 2 ـ همان , ج 22 ص 107 حديث 67

(پـاورقي 3 ـ همان , ج 6 ص 130 حديث 38

(پـاورقي 4 ـ ناصر مكارم شيرازي , پيام قرآن , ج 307و ص 468با جعفر سبحاني , منشورجاويد, ج 9 ص 113و 236محمد باقر شريعتي ,معاد در نگاه وحي و فلسفه , 263محمد حسين حسين تهراني , معادشناسي , ج 2 194محمد تقي فلسفي , معاد, ج 1 ص 263محسن قرائتي , معاد ص 173مصطفي حسيني دشتي , معارف و معاريف , مادهء فشار قبر.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.